שיחה עם אריה בן שמואלי, מנכ"ל משיק, על התמודדות חברות עם משבר הקורונה

ניהול משברים
שתפו באמצעות:

מאת: ירון פינצי, מנהל חדשנות בחברת משיק

המשבר הנוכחי מציב אתגרים חדשים בפני החברות בתעשייה, ונראה שעם בואו של הגל השני מדובר במשבר שהוא כאן כדי להישאר, לפחות בטווח הקרוב. בהתאם לכך, החברות נדרשות להגיב במהירות לשינויים, ולאתגר את התהליכים הארגוניים המוכרים שבהם הם השתמשו עד כה.
ישבתי לשיחה את אריה בן שמואלי, מנכ"ל חברת "משיק", שמלווה ומייעצת לארגונים מובילים במשק כיצד לצלוח את המשבר, למצוא הזדמנויות בתוך הכאוס, לגייס טכנולוגיות וחדשנות ועוד.

 

אריה, אתה מייעץ ללקוחות כבר שנים רבות. מה שונה בתקופה הזו מאשר בעבר?

ברור שהתקופה הזאת שונה מכל משבר כלכלי שהתרחש ב-100 שנים האחרונות. מדובר באירוע משברי יוצא דופן שכל האנושות נתקלה בו ונאלצה להתמודד איתו. כמובן שגם בשרשרת האספקה האתגרים היו לא רגילים, מדרישה לאספקות ממדינות אדומות, תקשורת עם ספקים/לקוחות שעובדים מהבית, תיאומים עם ספקים שנהפכו למורכבים וחייבו יצירתיות ומציאת פתרונות לא שגרתיים. כל הקשיים הללו חייבו את הארגונים להתארגן בהתאם כדי שלא לפגוע באספקה ללקוחות השונים.
מהזווית של "משיק", זאת תקופה ששינתה לחלוטין את האופן שבו אנו נפגשים עם לקוחות קיימים וחדשים. אם לפני תקופת הקורונה כל המפגשים היו מפגשים פנים אל פנים, כיום רוב המפגשים הם מפגשי זום. מצד אחד זה מאפשר להיפגש עם לקוחות שמרוחקים משתי קצוות הארץ בזמן קצר, ומצד שני האינטראקציה הבין-אישית נפגעת.

לאיזו סוג חברות אתה ממליץ בתקופה זו לעבור פרויקטים של התייעלות, חדשנות וכדומה?

בתקופה הזאת כשיש ירידה בפעילות כמעט בכל הסקטורים, הזמן שמתפנה הוא בהחלט הזדמנות שלא תחזור. מכיוון שכך יש לנצל את הזמן לחשיבה איך לשפר את הביצועים העסקיים. זאת העת לחשוב מחוץ לקופסה, ולאמץ פתרונות וטכנולוגיות שבעתיד יזניקו אותנו קדימה.
לטעמי, ההזדמנות הזאת מונגשת לחברות בכל הסקטורים. כל חברה שלא רוצה לשקוט על השמרים, צריכה לבחון את הפעולות שיאפשרו לה לקפוץ לשלב הבא בהתייעלות הארגונית (רובוטיקה, מחשוב וכו'). לדוגמה, ב"משיק" הצלחנו לגבש, ביחד עם מספר לקוחות שלנו, תוכנית להגדלת התפוקות וכן ייעול של תהליכי עבודה באמצעות הוספה של טכנולוגיות מתקדמות.

"לקחנו על עצמנו לארגן אחת לחודש פורום שבו בעלי תפקידי מפתח, נפגשים עם בכירים מחברות דומות ומקיימים רבי שיח על מנת לשתף הצלחות ואתגרים שחוו. במסגרת רבי השיח עלו פתרונות רבים ומגוונים".

אלו כלים פרקטיים עשויים לשמש חברות בעת ההתמודדות עם המשבר?

בתחושה שלי, משיק מהווה מוקד ידע בתחומים שנפגעו קשה בתקופת הקורונה. מסיבה זו לקחנו על עצמנו לארגן אחת לחודש פורום, שבו בעלי תפקידי מפתח נפגשים עם בכירים מחברות דומות ומקיימים רבי שיח כדי לשתף בהצלחות ובאתגרים שהם חוו. במסגרת רבי השיח עלו פתרונות רבים ומגוונים. לדוגמה: ניהול עובדים מרחוק (איך לעבוד נכון מהבית), התמודדות עם בעיות אספקה, עדכון של חוזים והסכמים, יחסים עם ספקים אסטרטגיים ועוד.
דבר נוסף שאני ממליץ לקחת בחשבון הוא מענקים שמציעות קרנות לקידום הפריון. המענקים מאפשרים למפעלים לקבל מימון ממשלתי להשקעות ברצפת הייצור. כמובן שכל לקוח הוא סיפור שונה, ואנו ב"משיק" יודעים להציע סל של פתרונות שמותאמים לאופי הלקוח ולסיפור המעשה הספציפי.

 

המשבר גורם להרבה קשיים, אך יחד עם זאת יש בו מקום גם להזדמנויות. על מה היית שם את הפוקוס בתור מקבל החלטות בארגונים השונים?

עבור אחד הלקוחות שלנו גיבשנו תוכנית המבוססת על (SRM (Supplier Resources Management- הצלחנו לייצר, על ידי ממשק עם ספקים מרכזיים, פתרונות משותפים שסייעו להפחית עלויות בתקופה שאין פריבילגיה להוצאות מיותרות. זאת בהחלט העת שחברות ימצאו אוזן קשבת אצל הספקים המרכזיים שלה. כמו כן, עסקנו הרבה בטכנולוגיה. בפרוייקט שביצענו לאחרונה, איפיינו והטמענו (RPA (Robotic Process Automation עבור לקוח מוביל בסקטור הריטייל, הצלחנו להפוך תהליכים רפטטיביים בארגון (כמו הקמת דרישות בהיקפים נמוכים, אישור הזמנות ועוד) לאוטומטיים ולמעשה שחררנו צווארי בקבוק והחשוב מכל -פינינו את המשאב האנושי לעיסוק בנושאי ליבה .

 

איזה סוג של ליווי אתה מעניק לחברות שמבקשות את ייעוצך בנושא ?

הפרויקטים שאנו מבצעים משתנים בהתאם לדרישות הלקוח. ישנם לקוחות המבקשים פתרונות מוגדרים, לדוגמה התייעלות לצורך הורדת עלויות הרכש, שיפור תהליכים לצורך העלאת תפוקות בקווי ייצור, תכנון לוגיסטי של מפעל/מחסן.

בנוסף, יש לקוחות שמבקשים שנבצע בחינה כללית של התהליכים הארגוניים, ושנבחן היכן יש הזדמנויות להתייעלות. התוצר המרכזי של ייעוץ מסוג זה הם דוחות הכוללים תוכנית התייעלות על סמך הממצאים שנמצאו בשלב האבחון. בשלה הבא אנו מלווים את הארגון ביישום ההמלצות עד לשלב שבו רואים את ההצלחה "בעיניים". ההמלצות שלנו מאופיינות בישימות עסקית ובהחזר השקעה.

 

לסיכום, מהם מבחינתך המפתחות להצלחה בניהול המשבר?

הייתי מחלק את זה לטווחי זמן: קצר, בינוני וארוך. בזמן הקצר יש לעשות כל מה שאפשר כדי לשמור על שרידות הארגון, ולבצע פעולות שמייצרות נזילות גבוהה. בד בבד יש לבצע השקעות שיניבו עבורנו תוצאות גם לטווח הבינוני והארוך. בסופו של דבר, יש לזכור שאנו תמיד נהיה לפני משבר או בתוך משבר, ולכן יש לייצר יכולות ניהול בהתאם.

אריה בן שמואלי, מנכ"ל משיק1

אריה בן שמואלי, מנכ"ל משיק