שיחה עם זיו אריאלי, מנהל לקוחות, על מעבר חברות לשירותי TPL

tpl
שתפו באמצעות:

מאת: ירון פינצי, מנהל חדשנות בחברת משיק

בעידן שבו אנו נמצאים היום, בו חברות מבינות שהמפתח לרווחיות ולשרידות כלכלית הוא שכל חוליה בשרשרת האספקה בארגון תהיה מחד זולה, ומאידך שירותית ואיכותית. כאשר גוף מצד שלישי מציע את עזרתו בשירותי לוגיסטיקה עבור מספר חברות, הוא נהנה מיתרון הגודל ויכול לספק את השירותים במחיר נמוך וגמיש בהתאם לפעילות הלקוח. באופן הזה הוא יכול לחסוך ללקוח עלויות אחזקה, שטח תפעולי, שכר עובדים וכדומה. תמורת מחיר משתלם ללקוח, השירות בדרך כלל מעוגן בחוזה SLA שנחתם מראש ומגדיר את תנאי השירות בין החברה ללקוח.
ישבתי לשיחה עם זיו אריאלי, יועץ ותיק ואחד המומחים המובילים בתחום ה- TPL: Third Party Logistics.

זיו, איזה חברות היום משתמשות בשירותי TPL ומדוע דווקא הן?

חברות קטנות שגודלן אינו מצדיק כלכלית תפעול של מערך לוגיסטי עצמי, חברות שרוצות להתמקד בעסקי הליבה, שימוש לתקופות שיא, חברות שהלוגיסטיקה אינה בליבת העסקים (חברות שאינן חברות הפצה, אינן ספקיות לרשתות קמעונאיות וכו') חברות שהלוגיסטיקה שלהן אינה נפחית.

מהם הקשיים שצצים במעבר? האם יש קושי שהצלחת להתמודד איתו בצורה יעילה ?

המעבר אינו פשוט כפי שנדמה. ישנם תנאים ואפיונים שמטרתם להגדיר במדויק, ומבעוד מועד, אחרת עלולות לעלות בעיות. לדוגמה: חוסר התאמה בין ניפוק וקבלה, נפילות ממשקים, לקוח או ספק שלא התכוננו כראוי למעבר מבחינת טיוב נתונים, נתונים לקבלה, סימון יחידות הניטול. ברגע ש"משיק" נכנסת לתמונה, עם הניסיון הרב שנצבר במעברים מסוג זה, הטרנספורמציה הרבה יותר פשוטה. הליווי עשוי למנוע בעיות שיעלו ב"כאבי ראש" תפעוליים ואף לחסוך כסף רב.

 

ספר קצת על החברות שנותנות את השירותים האלו. מה חשוב להם לדעת טרם יציאה לתהליך ?

צריך לוודא שהמעבר כלכלי לאותן חברות, שרמת השירות הלוגיסטית שהן מקבלות תישאר או תשתפר, שרמת המידע והנראות של המלאי תישאר כמו שהייתה או תגדל, שהן יוכלו לראות את המלאי במערכות שלהן, שרמת השירות ללקוחות תישמר, שלספק ה-TPL יש המלצות טובות מחברות מאותו תחום ושהוא אמין.

 

איך גורמים לכל הצדדים להיות מרוצים (Win-Win)?


טרם תחילת ההתקשרות חשוב לעשות תיאום ציפיות מלא. יש לחתום על מסמך SLA הכולל את הדרישות של הלקוח מהספק, ואת המדדים לבחינת רמת השירות. גם תוך כדי ההתקשרות כדאי לבצע בקרה שתכלול: מעקב אחרי העלות, ביצוע בדיקה חודשית של המדדים, ביצוע ישיבות לתיקון ליקויים ועוד.

 

איזה סוג של ליווי אתה נותן לחברות שמבקשות את ייעוצך בנושא ?

אנו מתאימים את עצמנו לכל לקוח על פי אופיו ועל פי הייחודיות העסקית והתפעולית שלו .אנו מבצעים לדוגמה, בדיקת כדאיות כלכלית של המעבר ל-TPL, כתיבת מפרט לוגיסטי לקבלת הצעות מחיר מספקים שונים הכולל SLA ומודל קנס/פרס ומדדים, ליווי ההתארגנות למעבר, בקרה של המעבר עצמו על פי מדדי ההצלחה, שיפור שירות ותהליכים אצל ספק TPL בהתאמה ללקוח, שיפור רווחיות תפעולי אצל ספק ה-TPL ועוד.

 

לסיכום, מהם מבחינתך המפתחות להצלחה במעבר ל-TPL ?

בראש ובראשונה יש לוודא שהמהלך יהיה כלכלי עבור שני הצדדים. יש להקפיד על תיאום ציפיות ו-SLA המקובל על שתי החברות. יש לדאוג להכנה מתאימה ולהיערכות של הלקוח, למנות אחראי לקוח אצל ספק ה-TPL, לעקוב אחר המעבר, להכין את הלקוחות והספקים לשינוי, להכין מערכות מידע לשליחה ולקבלה של הסחורה ולדאוג לממשק אמין הכולל נראות מלאי.

זיו אריאלי, מנהל לקוחות במשיק