קושי בהגשת מכרזים ברשויות המקומיות? יש פתרון טכנולוגי פשוט ליצירת שקיפות והנגשת הגשת מכרזים

שתפו באמצעות:

מאת: אריה בן- שמואלי, מנכ"ל חברת הייעוץ, משיק Mashik

ברשויות המקומיות, מכרזים הינם כלי שרת אשר נועד בראש וראשונה לייצר תחרות ומתן הזדמנות שווה לספקים לעבוד במגזר הציבורי.

במדינת ישראל אומת הסטארט אפ שמתיימרת להוביל תהליכים דיגיטאליים הגשת מכרזים באופן מקוון לרשויות המקומיות אינו מתאפשר בגלל חוק תקנות העיריות שנחקק במאה הקודמת. בהיעדר הנגשת מכרזים באופן מקוון , ספקים רבים אינם ניגשים למכרזים ברשויות המקומיות מסיבות הקשורות לנגישות ושקיפות נמוכה. דבר זה יוצר מצב שעיריות רבות נפגעות כלכלית מכיוון שאינן עובדות עם מגוון רחב של ספקים.

בעידן הדיגיטלי שממשלת ישראל וחברות ממשלתיות מאפשרות לספקים להגיש מכרזים באופן דיגיטלי ומייצרות תחרות שקיפות והורדת מחירים, הגיע הזמן שמשרד הפנים ירים את הכפפה וישנה את החוק הארכאי ויאפשר לעידן הדיגיטאלי להגיע גם לרשויות המקומיות.
שימוש במערכות למכרזים מקוונים הינה פרקטיקה ידועה להורדת עלויות, הגברת השקיפות והנגישות. מגזר העיריות בהחלט גם הוא זכאי להשתמש במערכות אלו כמו יתר המגזר הציבורי.

בעוד שהמכרזים במתכונתם המסורתית, חשופים לעיוותים ולהטיות שונות, הרי שכמו בתחומים רבים אחרים, גם כאן נחלצת הקדמה הטכנולוגית להצלת המצב, עם פתרון אפקטיבי של מכרזים מקוונים דינאמיים= מכרזים און-ליין. בהיבט הכלכלי, הכלי הדיגיטלי של המכרזים המקוונים נועד להביא לתחרות מקסימלית בין ספקים, על מנת להוריד את הצעות המחיר שלהם למינימום האפשרי. מכרז דינמי מקוון הוא שיטת ניהול מכרזים הפועלת כתחרות בין ספקים שהוגדרו מראש, על המחיר הזול לשירותים או מוצרים, בהתאם לבקשה להצעת מחיר או לחילופין על שקלול של ציון בין מחיר זול ואיכות. המכרז מתנהל באמצעות מערכת אינטרנטית בה יכולים המציעים להגיש הצעות דרך אתר ייעודי. כל ספק יכול להגיש מספר רב של הצעות מחיר לתקופת זמן מוגדרת, ובמקביל לקבל משוב על הצעתו ממציעים אחרים בזמן אמת (Online) ויכול לשפרה תוך פרק זמן מוגבל, תוך כדי תנועה. מסיבה זו תוצאותיו הכלכליות של מכרז מקוון טובות יותר מהשיטות האחרות. כמות הצעות המחיר המוגשות גדולה יותר, ההוזלה במחיר לפעמים דרמטית ועשויה לתרום עקב כך לחיסכון ניכר בעלויות הרכש של הרשות המקומית. מכרזים מקוונים מאפשרים גם חיסכון בזמן לעומת מכרזים בשיטה הקיימת בשני היבטים: ניהול פרויקט יעיל יותר בזמן היציאה למכרז, וקיצור זמני המשא ומתן סביבו לשעות ספורות בלבד.

ואולם, הנקודה החשובה ביותר היא כי בהיבט המשפטי, המכרז המקוון מאפשר שמירה על תהליך תחרותי מתקדם ושקוף, וממזער בצורה דרמתית את החשש להטיית המכרזים. חדשנות וטרנספורמציה דיגיטלית של תהליכי הרכש וניהול המכרזים ברשויות המקומיות היא צו השעה, והנגשת האפשרות לקיום הליך תיחור דינמי מתפתח שהיה נגיש עד היום במכרזים ספורים בלבד, צריכה להיות יעד מרכזי של רשויות מקומיות החפצות בשקיפות, שוויוניות ומנהל תקין. בשנים האחרונות, עובר תחום המכרזים העירוני מהפכה של ממש עם מעבר מתעצם והולך למכרזים מקוונים, בשאיפה להגביר את התחרות במכרזים ולהקל את הגשתם. מאמצים אלו זיכו עיריות שבחרו לעשות בהם שימוש במקומות מובילים במדד עשיית עסקים ברשויות מקומיות בקטגוריית נגישות, שקיפות, הפצת מידע והסרת חסמים בתנאי המכרז.

רקע על חברת משיק: משיק הינה מחברות הייעוץ והטכנולוגיות המובילות בארץ בתחומי רכש, לוגיסטיקה ושרשרת אספקה. החברה מפתחת מערכות טכנולוגיות על ידי בית התוכנה Mashik-tech שבבעלותה. המערכות הטכנולוגיות שפיתחה, מותקנות כיום במאות חברות וארגונים מהגדולים במגזר הציבורי והפרטי – בנקים, חברות ממשלתיות, חברות פרטיות, עיריות וכיו"ב. בין 150 הלקוחות הישראלים שלה ניתן למנות את בנק ישראל, חברת החשמל, רפאל, אלביט מערכות, קבוצת קוקה קולה, בנק הפועלים, בנק לאומי, סולאראדג', אינטל, מקורות, ועוד. לחברה פריסה בינלאומית עם משרדים בישראל, בארה"ב ובאירופה והיא עובדת בשיתוף פעולה עם חברת הייעוץ הבינלאומי Kearny.

רקעעל אריה בן שמואלי, מנכ"ל ודירקטור משיק: לאריה שנות ניסיון רבות בניהול בכיר, לרבות ניהול ייצור בחברות תעשייה בינלאומיות והטמעת פתרונות ושיפורים בחברות מובילות בישראל ובעולם. מכיר מקרוב את עולמות רצפות הייצור וניהול שרשרת האספקה, לכן מבין היטב את הבעיות היומיומיות, הניהול השוטף והשיקולים הרבים שחברות, מפעלים ומחסנים צריכים לקחת בחשבון. שותף ומרצה בפורום השיווק ובפורום התפעול, מרצה קורס רכש לתואר שני באקדמיה. בעל B.Sc בהנדסת תעשייה וניהול מאוניברסיטת בן גוריון וMBA במנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן.