ערב ימי המכירות: דרושה הקלה במכס

שתפו באמצעות:

כותר המאמר: אריה בן שמואלי

חגי תשרי מאחורינו וחגי הקניות הבינלאומיים של נובמבר ובהם "יום הרווקים הסיני", "בלאק פריידיי" ו"סייבר מנדיי" מעבר לפינה, עם הזדמנויות לחגיגת קניות טראנס-אטלנטית במחירים זולים משמעותית מאלו שאפשר למצוא על המדפים בארץ. משרוכי הנעליים ועד ברזי האמבט: מוצרי הצריכה יקרים בישראל, ורק מוסיפים להתייקר.

ימי הקניות הבינלאומיים מספקים הזדמנות לשים יד על מבצעים נחשקים בקטגוריות שונות, כמו מוצרי חשמל לבית, צעצועים, ביגוד והנעלה וכיו"ב, אבל מדרגת תשלום המכס העומדת על 75 $ מעמידה את כדאיות הרכישות בספק. ישראל נחשבת למעצמת קניות באינטרנט, מגמה שהתחזקה עם מגפת הקורונה שהנגישה עוד יותר את הקניות המקוונות. ימי הקניות הצפויים רק מפנים את הזרקור לנקודה כאובה שמטרידה את מי שבוחר בשופינג און-ליין גם בשאר ימות השנה – מדרגת המכס שפוגעת באטרקטיביות הרכישות. כשהאינפלציה דוהרת במדינות רבות, הרי שתקרת המכס נמוכה מכדי להכיל מוצרי צריכה פופולאריים שהתייקרו משמעותית גם מעבר לים.

במצב החוקי כיום, הזמנה מחו"ל הופכת כל אחד ל"יבואן קטן", ומתוך כך – לחייב בתשלום מיסים. לאחרונה הצהיר שר האוצר אביגדור ליברמן, כי הנחה את רשות המסים להגדיל את תקרת הסכום עליו יחול פטור ממס על חבילות מאתרים בין-לאומיים, מ-75$ ל-300 דולרים. מיוזמה זו עולה, כי הפטור יינתן רק למוצרים בתחומים מסוימים כדי לפתוח אותם לתחרות מבלי לפגוע ביצרנים מקומיים.

ואולם, במציאות הנוכחית, בה המדינה נהנית מעודף בהכנסות ממסים – נכון להפחית את נטל המס באופן שוויוני ולאפשר לרכוש טובין במחירים זולים יותר בכלל קטגוריות המוצרים. כמי שמשמש כמנכ"ל חברת ייעוץ בינלאומית העוסקת ברכש ובשרשרת האספקה, הנתונים לא משקרים – מחירי הסחורות בכלל קטגוריות המוצרים נמצאים במגמת עלייה, האינפלציה דוהרת כנתון כלל עולמי, אבל לכל סחורה שבמחסור או בביקוש קיים שוק חלופי שמציע מחירים אטרקטיביים ותחרותיים יותר.

האפשרות להזמין מוצרים מאתרי קניות בינלאומיים כדוגמת איביי, עלי אקספרס, אמזון ונוספים, מהווה נדבך חשוב בדרך לשוק הוגן ותחרותי. זה יאפשר לרכוש מוצרים במחיר זול יותר מאשר בארץ, וגם יגדיל את היצע המוצרים בכל קטגוריה- לכאלו שכיום אינם נמכרים בישראל.