הזדמנות פז לתהליך מעמיק של שינוי ארגוני

שתפו באמצעות:

בשרשרת האספקה והרכש "שוכב" כסף רב. עם שוך סערת שוק הסחורות נוצרת הזדמנות לבצע תהליכי התייעלות פנימיים, באמצעות טכנולוגיות ומתודולוגיות חדשניות

כותב המאמר: אריה בן שמואלי

שילוב נסיבות יוצא דופן של מגפת הקורונה, המלחמה על אדמת אירופה ואירועי אקלים קיצוניים, גרם בשנים האחרונות לזעזועי עומק ולעליות מחירים דרמטיות בשוקי הסחורות הבין-לאומיים. אולם מגמות אלה משתנות שוב ומצביעות על צפי להתמתנות מחירי הסחורות, כך שיחזרו לרמתם הנורמלית. לא מדובר במיתון, אלא בחזרה למימדים טבעיים של ביקושים ומחירים, כאשר עם הרגיעה בהשפעת המגפה העולמית, שהביאה לטלטלה בשווקים ולעלייה אדירה במחירי התובלה הימית והשינוע, המצב בשווקים חוזר לקדמותו.

את תקופת ביקושי השיא ומחירי השיא "תדלקו" חברות גדולות רבות, אשר מילאו את המחסנים בסחורות ובחומרי הגלם היקרים. כעת, עם שוך סערת המחירים ומחיקת "פרמיית המלחמה" באירופה, ועם צפי להמשך עליות ריבית גלובליות שיגררו מחסור במזומנים, זה הזמן של חברות לעצור ולהתבונן פנימה, להפנות זרקור ומשאבים לביצוע תהליכים פנימיים של התייעלות ארגונית.

אף שסיום המלחמה בין רוסיה לאוקראינה לא נראה באופק, וחרף גלי הקורונה שעדיין מרימים ראשם מעת לעת, הצפי הוא להמשך בלימה בעליית המחירים ואף היפוך מגמה לעבר ירידה דרסטית שלהם. הנתונים מספרים את הסיפור: למרות שנתוני האינפלציה בעולם המערבי ממשיכים להראות סימני התחזקות, מחירי הסחורות נמצאים בנסיגה חדה כבר מספר חודשים, במקביל לירידה של עשרות אחוזים במחירי השינוע, השילוח והתובלה הימית. הצפי של אנליסטים הוא שעלויות השילוח יגיעו בתחילת 2023 לרמתם מלפני הקורונה, או מעט מעליה, בשל היטלים חדשים, שנועדו לעודד תובלה "ירוקה" יותר.

בהקשר זה ראוי לזכור, כי בשל שיבושים חמורים בשרשראות האספקה, פקקים בנמלים אסטרטגיים ועלייה משמעותית בביקוש לתובלה, נרשמה עליית מחירים בכלל קטגוריות המוצרים וחומרי הגלם. בשנה האחרונה המגמה החלה להשתנות: הביקוש פחת בשל החששות מעליות המחירים והאינפלציה הגבוהה, והבנקים המרכזיים הוסיפו לזה את השפעתם עם העלאות הריבית החדות, שמייקרות את הכסף ועוצרות את הצריכה. אין ספק כי המצב היום שונה: אם לפני שנה היה ביקוש אדיר לסחורות, והעולם התמודד עם ביקושי יתר בשיעור של עד 35%, הרי שהיום ביקושי היתר הללו כבר לא קיימים, למעט סקטורים ספציפיים כמו תעשיית הרכב או השבבים, והמחירים צפויים להמשיך לרדת.

"משיק" עובדת בשיתוף פעולה עם פירמת הייעוץ הבין-לאומית Kearny הפועלת ביותר מ-60 מדינות, ומתבססת על המתודולוגיות שפיתחה Kearney בתחומים שונים, כגון ניהול סיכונים בשוק הסחורות, התמודדות עם כוחות שוק, שיטות הטמעה, אוטומציות וחידושים בשרשרת האספקה. מתוך היכרות מעמיקה עם כוחות השוק, אנו ממליצים לחברות וארגונים לחלק את פעילותם לטווחי זמן: קצר, בינוני וארוך. בטווח הקצר, יש לעשות כל מה שאפשר כדי לשמור על שרידות הארגון, ולבצע פעולות שמייצרות נזילות גבוהה. בד בבד, מומלץ לבצע השקעות, שיניבו תוצאות גם לטווח הבינוני והארוך. תקופות של "ישיבה על הגדר" הן הזדמנות פז לתהליך מעמיק של שינוי ארגוני, התבוננות ארגונית פנימית, שיפור וייעול תהליכים בדגש על תחומי שרשרת האספקה והרכש, באמצעות טכנולוגיות ומתודולוגיות חדשניות.

בשרשרת האספקה "שוכב" כסף רב: רכש, הפצה, לוגיסטיקה ומחסנים מהווים הוצאות גדולות, והתנהלות נכונה בתחומים אלו מצמצמת משמעותית את ההוצאות ומשפרת את כושר התחרות של הארגון. כשיש ירידה בפעילות כמעט בכל הסקטורים, הזמן שמתפנה הוא הזדמנות לחשוב כיצד לשפר את הביצועים העסקיים ולאמץ פתרונות וטכנולוגיות שבעתיד יזניקו את החברה קדימה. כל חברה שלא רוצה לשקוט על השמרים, צריכה לבחון את הפעולות שיאפשרו לה לקפוץ לשלב הבא בהתייעלות הארגונית, כמו הכנסת רובוטיקה, מיחשוב מתקדם וכיוצ"ב.

בסופו של דבר, יש לזכור שתמיד נהיה לפני המשבר הבא, בתוך משבר קיים או בעיצומו של משבר מתגלגל, ולכן חשוב לייצר יכולות ניהול והסתגלות לאתגרי המצב המשתנה- בהתאם.