אתגרים בשרשרת האספקה

שתפו באמצעות:

דינה גרץ, סמנכ"לית רכש גלובלי בכיל: "ככל שהשווקים משתנים במהירות, כיל חייבת להיות קרובה יותר לשווקים כדי למנוע שיבושים באופן יזום וכדי לאפשר תהליך קבלת החלטות מהיר, לרבות מעקב אחרי חומרי הגלם".  

 

שרשראות האספקה הבינלאומיות עמדו בשנתיים האחרונות בפני אתגרים בסדרי גודל כפי שלא היו מעולם: המגיפה העולמית בשילוב המלחמה על אדמת אירופה, הציבו את נושאי הרכש ושרשרת האספקה במרכז התודעה הציבורית, ופונקציית הרכש הוכיחה את עצמה שוב ושוב כמרכיב חיוני היודע להגיב במהירות לאתגרים על מנת לייצר ולשמר רציפות עסקית, כלכלית וחברתית.

דינה גרץ, סמנכ"לית מדור רכש גלובלי (VP of Global Indirect Procurement)  בכיל, נקראה לבנות ולנהל אגף שלם מאפס והובילה את מהלך פתיחתו של פרויקט רכש בינלאומי. "המטרה שלי הייתה לתת במה מקצועית לתחום הרכש, להפוך אותו למשהו מהותי, עם ערך מוסף לחברה. שאיפת העל שלי הייתה ליצור מערכת רכש גלובלי", אומרת גרץ, החברה גם בפורום נשים בתעשייה, קהילת מנהלות בת 60 אלף חברות שהוקמה במטרה לעודד נשים מנהלות לתפוס את מקומן במשק הישראלי בכל דרגי הניהול – עד להשגת שוויון מגדרי בהנהלות, דירקטוריונים ובהיררכיה הניהולית בכלל. בהתייחס להתמודדות של כיל עם התקופה האחרונה המייצרת לא מעט מהמורות ואתגרים בתחום שרשראות הרכש והאספקה הבינלאומיות, אומרת גרץ, כי "ביצועי הרכש בתקופה משברית ובסביבה עסקית מאתגרת, יכולים להיות יעילים רק אם הרכש מבוסס על אסטרטגיה שקודמת למשבר. המבנה האינטגרלי של מערך הרכש בשוטף, צריך לצאת מנקודת הנחה שמשבר הוא פוטנציאל קיים, מה שיאפשר ביצועי רכש יעילים גם אם המשבר הוא בלתי צפוי ומתמשך. בסופו של יום, משבר הוא בסיס לצמיחה וחדשנות. הוא הזדמנות לנער את כל מוסכמות העבר ולנוע לעבר מציאות טובה יותר, ובהקשר של כיל, לחזק את ההתבססות על ערכי הליבה שלה – קיימות, מנהיגות, אחריות וחדשנות", היא מפרטת. "אני מאמינה בגישת רכש מונעת תוצאות ובבניית צוותי רכש גלובליים, המטרה שלי לשים את הרכש בפרונט, להפוך אותו מפונקציית באק אופיס ליחידת רווח המייצרת ערך מוסף בתוך החֶברָה", מוסיפה גרץ.                             

 קבוצת כיל, קבוצה גלובאלית המייצרת מוצרים מבוססי מינרלים ייחודיים, מייצרת באמצעות החברות הבנות שלה אשלג ודשנים אחרים, פוספט, מגנזיום, ברום ותרכובותיו. פעילותה של הקבוצה, המשקיעה רבות במו"פ, משפיעה על שווקי קצה רבים בכלל הענפים. שווקי הקצה של כיל כוללים בין השאר תזונה ויבול,  דשא ונוף, אגטק, בעלי חיים, בריאות, אנרגיה, טקסטיל, בנייה ועוד.  מדיניות הקבוצה לא פועלת בחלל ריק, אלא מושפעת ממגמות בשוק ובהן אתגרי לוגיסטיקה ושרשרת האספקה העולמית, ביקוש גבוה מול היצע נמוך, עליות מחירים ואתגרים בתחום הקיימות והאנרגיה הירוקה. "מבחינת תהליכי רכש, משקיעה כיל באימוץ תהליכי אוטומציה ודיגטליזציה, ובהם ביצוע עסקאות ללא מגע, שקיפות נתונים מלאה, שימוש ב-RPA =אוטומציה רובוטית של תהליכים, נגישות למאגרי מידע, ניהול נתוני ספקים ועוד", אומרת גרץ, "הטלטלות בשווקים הגלובליים בזירות המרובות בהן כיל פועלת, לימדו אותנו להשקיע בתהליכי התייעלות, ביג דאטה וניתוח נתונים. בכיל מודעים לחשיבותה של אסטרטגיית רכש יעילה, לתרומת הרכש לאסטרטגיית הארגון הכוללת ולאג'נדה של החברה מבחינת הצמיחה והתחרותיות. תפקיד מנהל הרכש לאפשר חדשנות, זריזות וודאות באספקה. באופן כללי, ככל שהשווקים משתנים במהירות, כיל חייבת להיות קרובה יותר לשווקים כדי למנוע שיבושים באופן יזום וכדי לאפשר תהליך קבלת החלטות מהיר, לרבות מעקב אחרי חומרי הגלם. נושא נוסף שאנו משקיעים בו רבות הוא פיתוח דיגיטציה בשרשרת האספקה בכדי לאפשר נראות מקצה לקצה" מסבירה גרץ.

"בהיבטי הקיימות והחדשנות, כיל שמה דגש על מוצרים ממוחזרים, אורגניים וטבעיים בתחום האריזה ועל אנרגיה ירוקה יותר- בהפקה ובהובלה. יש יותר התמקדות בפתרונות קיימות בשרשרת האספקה, כמו שימוש נרחב ומתגבר ברובוטיקה, משאיות ללא נהג, שימוש במימן ירוק ואמוניה ירוקה וכיו"ב. בתחום הספקים, כיל מתכננת הרחבת וריענון בסיס הספקים ועל ידי כך צמצום ההסתמכות על ספקים יחידים ובלעדיים: מה שיביא בתורו להפחתת סיכונים, תוך הגברת הנראות והשקיפות של התהליך".

ב 15/6 תשתתף גרץ בכנס בכירי הרכש השנתי בהובלת חברת הייעוץ הבינלאומית "משיק" בשיתוף הפורום הישראלי לתפעול ולניהול שרשרת האספקה. במהלך הכנס, יוכרזו גם הזוכים בתחרות ארגון הרכש המצטיין לשנת 2021. באירוע, אליו צפויים להגיע מאות מנהלי רכש בכירים מכלל המגזרים, ישתתפו לצד יו"ר הכנס רענן עמיר, דירקטור רכש גלובאלי בנטפים. עוד ישתתפו עו"ד אביחי אהרונוף, מומחה בהסכמים מסחריים מקומיים ובינלאומיים, אביתר פרץ- מנהל חדשנות וטכנולוגיה, חבר הנהלת אגף החשב הכללי במשרד האוצר, ליאור מנגד, דירקטור רכש כללי, אמדוקס, אייל מורד מהתעשייה האווירית ובכירים נוספים מענפי המשק השונים.