"אופטימיזציה בתהליכי רכש: פקטור להוזלת עלויות משמעותית"

שתפו באמצעות:

מאת: אסף לבנון בשיתוף משיק

חברת הייעוץ משיק לוקחת את תחום האספקה והרכש כמה צעדים קדימה ומייעצת לחברות כיצד להתמודד עם כוחות השוק באמצעות טכנולוגיות חדשניות שתכליתן מצוינות עסקית עם ערך מוסף גבוה. "חשוב שארגונים ינתחו את עלויות הרכש שלהם, יבינו כמה הם קונים מכל דבר ויראו היכן קיימות הזדמנויות להוזלה", מסביר מנהל החברה אריה בן שמואלי

 

לשפר את תפקודם של ארגונים, עם דגש על תחומי שרשרת האספקה והרכש, באמצעות טכנולוגיות ומתודולוגיות חדשניות. זו המטרה ששמה לעצמה חברת הייעוץ "משיק", המסייעת לארגונים בשוק הישראלי והבינלאומי להשתפר ולהתעדכן. את החברה הקים ומנהל אריה בן-שמואלי, שלאחר שנים רבות כמנהל בכיר זיהה את המחסור בייעוץ מקצועי בעולמות אלו והחליט לקחת את המשימה לידיו.

"רציתי לייעל את התהליכים", הוא מסביר. "בשרשרת האספקה שוכב כסף רב. רכש, הפצה, לוגיסטיקה ומחסנים הם כולם הוצאות גדולות. התנהלות נכונה בתחומים אלו מצמצמת משמעותית את ההוצאות וכך משפרת את כושר התחרות של הארגון, אז בניתי חברה שתוביל את לקוחותיה למצוינות עסקית עם מתן ערך מוסף גבוה שבא לידי ביטוי עם הגעה לתוצאות מצוינות במהירות".

שינוי תפיסה, חדשנות וידע
את השירות שמציעה "משיק" היא מספקת ללקוחותיה באמצעות ארבע חטיבות: חטיבת הרכש, חטיבת שרשרת האספקה, חטיבת הטכנולוגיות וחטיבת מיקור החוץ. כל אחת מאלו כוללת מומחים בעלי ידע רב בתחומי הרכש, הלוגיסטיקה, האספקה, הנדסת תעשייה וניהול, מערכות מידע ועוד.

חטיבת הרכש מספקת ייעוץ ויישום של רכש אסטרטגי וטקטי מתוך היכרות רוחבית עם השוק ובהתבסס על הכלים והמתודולוגיות המתקדמים ביותר. היא מתמקדת בהשגת מצוינות תפעולית, הקטנת עלויות וניהול מתקדם באמצעות שינוי תפיסה, חדשנות, ידע וניסיון מהעולם הרחב.

חטיבת שרשרת האספקה מספקת מתודולוגיות וטכנולוגיות המסייעות משלב האסטרטגיה והתכנון ולכל אורך השרשרת הלוגיסטית. פעילותה מבוססת על מוצרי מדף וכן על אפיון ופיתוח תוכנות בבית התוכנה של "משיק". החטיבה מסייעת להקטין עלויות ולצמצם עלויות מלאי במקביל לשיפור ברמת השירות. היא מתמחה בתכנון מפעלים, מרלו"גים, מערכי הפצה ושטחי מסחר ובהובלתם באמצעות שיטות וטכנולוגיות מתקדמות.

חטיבת הטכנולוגיות מספקת טכנולוגיות מתקדמות בנושאי רכש ושרשרת האספקה, המאפשרות ללקוח לשפר ביצועים וכושר תחרות ולייצר ערך מוסף לעומת מתחריו. צוותי התוכנה של "משיק" פיתחו מערכות המשמשות מאות חברות וארגונים ומהוות מפתח להצלחה בעידן הדיגיטציה 4.0, דוגמת המערכת המובילה בארץ למכרזים מקוונים ותיבות הצעה מקוונות SourcingVision.

חטיבת מיקור חוץ מספקת ניהול מקצועי, שירותי ויעיל של הרכש בארגון. לחטיבה ניסיון רב במיקור חוץ של מנהלי רכש וקניינים, השמות כוח אדם ושירותים מיוחדים, דוגמת בקרה ופיקוח של הוצאות. ב"משיק" מספקים שירותים אלו לחברות בכל הגדלים, ממגזרי תעשייה שונים.
"משיק" עובדת בשיתוף פעולה עם פירמות ייעוץ בינלאומיות ומיישמת את הידע שרכשה מהן.

שותפה בולטת כזאת היא חברת הייעוץ Kearney, הפועלת ביותר מ-60 מדינות. "משיק" מתבססת על המתודולוגיות שפיתחה Kearney בתחומים שונים, כגון התמודדות עם כוחות שוק, שיטות הטמעה, אוטומציות וחידושים בשרשרת האספקה.

בין לקוחות "משיק" ניתן למצוא משרדי ממשלה דוגמת משרד הביטחון, חברות ביטחוניות דוגמת אלביט ורפא"ל וחברות ציבוריות ופרטיות מובילות בתחומן, דוגמת אינטל, אמדוקס, סולאר אדג' וקוקה קולה. את מערכת המכרזים שפיתחה החברה רכשו כל משרדי הממשלה והם צפויים ליישמה בתחילת 2022.

לאחרונה זכתה החברה במכרז של שירות בתי הסוהר שבמסגרתו תתכנן מחסן מרכזי שייתן מענה לצרכים הלוגיסטיים של כל הארגון. בחברת היי-טק גדולה סייעה "משיק" בהסבת רצפת הייצור במחסנים לאופן עבודה אוטומטי-רובוטי יעיל יותר, שהגדיל את תפוקות הייצור. כשחברת החשמל רצתה לארגן מחדש את הרכש שלה ביצעה עבורה "משיק" פרויקט של כינוס הרכש ובנייה מחדש של המבנה הארגוני של מחלקת הרכש.

כיצד מיישמים בפועל עבודה בשיטות טכנולוגיות מתקדמות?
בן-שמואלי: "הכל מתחיל בתהליך ארגוני של ניהול שינוי. עוד לפני שמטמיעים כלי טכנולוגי צריך להתחבר לתהליכי עבודה, לתרבות הארגונית, להבין ממה העובדים חוששים ולהסביר להם שמכניסים טכנולוגיה כדי לחסוך להם זמן בביצוע תהליכים ופעולות ולפנות אותו לדברים היותר חשובים.

אם ניקח את הרכש כדוגמה – פעמים רבות אנחנו מוצאים היקפי הזמנות גדולים בסכומים קטנים שגוזלים זמן רב. שם אנחנו מכניסים פתרון רובוטי שמבצע את פעולת הקניין בצורה אוטומטית וכך חוסך זמן בתהליכי העבודה. בזמן הפנוי שמתפנה לקניין הוא יכול לבצע עבודה אסטרטגית: לחפש ספקים, לבדוק את הצעותיהם וכן לאתר הצעות טובות יותר שיחסכו לארגון כסף נוסף. רובוטים רלוונטיים מאוד גם לתחום האריזה. חלק מתהליכי האריזה ניתן להפוך לרובוטיים וגם העברת האריזות יכולה להתבצע על מסועים ללא מגע יד אדם.

שימוש בתוכנות יכול להצביע על מקומות בהם ניתן לייעל תהליכים. למשל תוכנה לאופטימיזציה בתחום ההפצה יכולה להצביע על כך שבצי רכב הכולל 30 משאיות ניתן לבצע את העבודה תוך שימוש ב-26 מהן בלבד.

תוכנה לאופטימיזציית מלאים יכולה לעלות על כך שחברה מחזיקה עשרות מיליוני שקלים במלאי מכיוון שהיא מנהלת אותו בצורה לא נכונה ולהציע אופטימיזציה – איפה להעלות ואיפה להוריד במלאי. אופטימיזציה בתהליכי רכש ידועה כפקטור המאפשר הוזלה משמעותית בעלויות. חשוב שארגונים ינתחו את עלויות הרכש שלהם, יבינו כמה הם קונים מכל דבר ויראו היכן קיימות הזדמנויות להוזלה.

אם, למשל, יש ירידה בשווקים של מחירי הנפט – זה עיתוי טוב לבדוק למשל אם יש ירידות מחירים בתחום הפלסטיק. עוד צריך להיות ערים למצב השוק. במידה והשוק תחרותי מכרזים מקוונים מייצרים לחץ גדול על הספקים להוריד מחירים".

כיצד השפיעה תקופת הקורונה על שרשרת האספקה?
"המגפה שיבשה אותה לגמרי. מפעלים ונמלים הושבתו. זמני אספקה התארכו. נוצר חוסר בחומרי גלם. המחירים עלו ועדיין עולים וחברות רבות לא עומדות בלוחות הזמנים להם התחייבו מול לקוחותיהם.

בתקופה כזאת חברות שהגדילו את המלאים מצליחות לעבוד בצורה יחסית שוטפת ואלו שלא הכינו את עצמם מראש נמצאים בבעיה גדולה ועומדים בפני התייקרות גדולה. אנו מזהים שהספקים מבקשים העלאות מחירים רוחביות.

כדי שזה לא ישתרשר לצרכן הסופי החברות מגדילות את המלאים. במצב כזה על החברות לבצע מאמץ גדול יותר של התנהלות ולהקפיד על ניהול נכון של רכש ומלאי במחסנים. לכן בקורונה חלה עלייה בביקוש לשירות שלנו, כי אנו יודעים לזהות את הכשלים ולתקנם, גם כשמדובר בלקוחות עם סוגיות מקצועיות מורכבות. לא נעזוב את הלקוח עד למימוש מוצלח של ההמלצות והגעה להישגים בתוצאות הכספיות, התפעוליות והמנהליות של הארגון".